Space för Christer o Birgitta

Hej. Här kommer rapport Nr.3

Vi är nu i Port Campell efter The Great Ocean Road och på väg mot

Kangaroo Island.

På campingen har dom gratis trådlöst internet Så man får passa på

och uppdatera.

Hälsningar

Birgitta o Christer

2009-02-10

Molnig och kylig morgon då vi lämnar Loch Sport Holiday Park. Vi betalade för 2 nätter men tänker inte återvända. Vi skall besöka The Lakes NP idag och den ligger strax öster om Loch Sport. Vi noterar att det är ovanligt många hus till salu i denna lilla ort som ligger fint intill sjö och hav men isolerat. Det var 4 mil från Sale. NP består av en ö c:a 20 km lång och 5 km på bredaste stället. Vi skall gå en stig, Dolomit Track, som är 3.5 km lång och går genom skogen ner till sjön. På vägen ner ser vi plötsligt 2 Emuer kila över stigen. De kom så plötsligt att jag inte hann upp med kameran. Stigen ändar vid Pelicanpoint. Där ser vi en flock med Svarta Svanar, en snygg tärna Lesser Crested Tern och 2 skarvarter. På tillbakavägen ser vi bland andra några små vackra gula fåglar med vitt öga, Silvereye. Vi ser också en Echidas, liknar vår Igelkott men med lång smal nos. Meningen är att åka till östra hörnet av ön men grusvägen var gropig och så dålig att vi gav upp efter bara 2 km och vände. Vi kör tillbaka mot Sale via Golden Beach och längs kusten till Seaspray. Landskapet mot kusten är helt flack och marken består av sand som det växer busksnår på. In mot land var det öppna betesfält. Vi kollade en camping i Seaspray men den var blåsigt och sandigt så vi fortsatte till Sale där tar vi in på Thomson River Caravan Park. Sedan in till Sale centrum där vi kör internet och äter middag.

Körde 114 km

På väg in i The Lakes NP

Silvereye heter danna lilla snygga fågel

2009-02-11

Vi lämnar Thomson River Caravan Park vid 09:45-tiden och kör Princes HWY mot Melbourne. I Traralgon stannar vi vid en turistinfo och får tips om Philip Island. Kör väg B460 förbi Yarram där det brann i skogen för en vecka sedan. Ser bara ut att varit typ gräsbrand. Kör ut på Philip Island och via Cowes till The Nobbies, på västra spetsen av ön. Vi stannar och går promenadramperna nerför sluttningen mot havet. Fantastisk utsikt. Det blåser mycket friskt. Här häckar 100-tals Crested Tern. Ett stort turistcenter är byggt med utsikt över de små öar som kallas The Nobbies. Vi kör sedan och tar en titt på stället där pingvinparaden äger rum varje kväll. Den platsen passerades på vägen ut till The Nobbies. Stora parkeringsplatser vittnar om att hit väntas mycket folk. Kör sedan några km tillbaka mot Cowes och tar in på Anchorage Caravan Park. Hyggligt ställe men inte toppklass. Fick duga då det var nära till pingvinparaden som vi ämnar besöka under kvällen. Vid 20-tiden börjar föreställningen. Vi äter middag vid bilen och återvänder sedan vid 19-tiden för att köpa biljetter. Det fanns flera olika alternativ. Eftersom vi befarade att det blir mycket folk kostade vi på oss ett dyrt alternativ med guide. (54 AU$/per.person). 10 personer ingick i gruppen och vi får sitta längst fram. kl. 20:15 samlas gruppen och vi blir utrustade med hörlurar och mottagare så vi hör vad guiden berättar. Först får vi information om hur dessa pingviner lever. Denna art är värdens minsta, bara 33 cm hög. Lever hela dagen i havet med att fiska. Dom är mycket goda simmare och kan dyka ner till 50 m djup. Nu var det slutet på häckningstiden och ungarna var nästan lika stora som de vuxna. Ungen stannar i boet, som är en jordhåla, hela dagen medans föräldrarna skaffar mat. i skymningen går pingvinerna i land för att mata ungarna. Vid stranden där pingvinerna landstiger var det byggt en stor läktare med plats för säkert 1000 personer. Den var ungefär halvfull då vi kom dit.

Vi hade fått sittunderlägg att sitta på i sanden framför läktaren. Klockan var ungefär 20:45 då dom första pingvinerna kom upp på stranden. Det var ganska mörkt och stranden lystes upp av strålkastare. Tyvärr kom dom inte så nära som vi önskat. Det var också förbjudet att fotografera och filma. Efter en halvtimma går vi över till en annan del som är uppbyggt på ramper av trä. Här passerade pingvinerna helt nära på bara 1 m avstånd. Det var ett fantastiskt skådespel att se de små pingvinerna gå på led mot sina reden. En del gick så långt som över 1 km upp på land. Vid 22-tiden återvände vi till campingen.

Körde 240 km

På väg in till pingvinparaden

Väg på Philip Island

2009-02-12

Solig morgon. Vi tar det lugnt och åker till en plats intill pingvinparaden som heter Swan Lake. En stig på 3-400 m genom ett buskområde leder till en liten sjö. Här är det ordnat med gömslen så man kan spana på fåglarna i sjön. Det är starkt motljus. Vi ser bland andra Svarta Svanar. Sedan åker vi till en utsiktpunkt som kallas Pyramid Rock. Otrolig utsikt över klippan som ser ut som en pyramid i havet. Det blåser mycket friskt. Vi återvänder sedan till campingen och tvättar. Kör sedan in till Cowes och äter middag på en restaurang. Det var en ganska kylig kväll omkring 13-14 grader.

Körde 58 km

Vid Pyramid Rock blåste det friskt

2009-02-13

Det är klart och lite kyligt på morgonen då vi lämnar Anchorage Caravan Park för att åka till Melbourne. Stannar på östra delen av Philip Island och kollar vid en turistinfo om man kan åka till NP Wilsons Promontory nu, men den är fortfarande stängd efter branden. Fortsätter i stället mot Melbourne och siktar på campingen Melbourne Big4 Holiday Park som skall vara bra och ligger vid en busshållsplats så det är lätt att ta sig in till centrum. Lanskapet är platt och vi kör i en nordtvästlig båge till norra delen av staden. Trafiken tätnar ju närmare Melbourne vi kommer. Vi kör väg M40 enligt vår plan och skylten till campingplatsen kommer som på beställning. Platserna är små men standarden i övrigt hög. Vi promenerar till ett närbeläget (tog 40 min att gå enkel väg) köpcentra och handlar lite. Sedan tar vi ett dopp i polen. Koltrasten håller till på campingen. Här är det mycket varmare än de senaste dagarna. En härlig kväll avslutar dagen.

Körde 162 km

2009-02-14

I dag skall vi besöka centrala Melbourne. Bijetter köper vi i campingens reception som gäller buss och spårvagn under 1 dag för 6.80 AU$/per.person. Vid 09-tiden går vi till busshållplatsen som ligger direkt utanför campingens infart. Bussen för oss till en  spårvagn som går direkt till centrum. Det tog spårvagnen 45 minuter att nå Flinders Street Station. En stor järnvägsstation som är en knutpunkt invid Yarra River i södra delen av centrum. Vi går en promenad via Swanston Street, där det ligger många kända gamla byggnader, in mot Collins Street, som är en stor affärsgata. Går sedan söderut mot Yarra River som vi följer tillbaka till Flinders Station. Vi tar spårvagnen, City Cirkel Tram, som kör runt centrum. Hoppar av vid Russel Street och äter lunch på en vietnamesisk restaurang. Fortsätter sedan med spårvagnen till Waterfront och strosar i hamnen, för att sedan åka till Flinders Street Station igen. Nu tar vi en spårvagn som går söderut till Royal Botanic Gardens. En jättestor parkanläggning med växter från hela världen och stora gräsytor. Här var det massor av folk som hade piknic i det mycket varma lördagsvädret. Vi såg minst 3 brudpar som hade någon typ av tillställning i parken. Efter att strosat i parken c:a en och en halv timma var vi något möra i fötterna. Går på spårvagnen till Flinders Street igen och byter till spårvagnen som för oss mot bussen. Nu var det lördag och bussen slutade gå 17:30 så vi missade den med 30 minuter. Dessutom glömde Christer sin nyinköpta Australienkeps på spårvagnen. Som tur var kom det en taxi ganska snart som vi haffade och den kör oss till campingen för 10 AU$. Dagen avslutas med en sallad och varsitt glas rött utanför bilen i skönt sommarväder.

Cityspårvagnen i Melbourne

Waterfront med Melbourns skyline i bakgrunden